Förlossningsberättelse med bilder.

28/5

Vaknade 01:00 pga starka sammandragningar. Slemproppen började gå!

Värkarna fortsatte hela natten och dom kom oregelbundet med 5, 7 och 3 minuter.

Jag badade och värmde vetekudden. Anders sov fortfarande.

KL 5 ringde vi till förlossningen i varberg som sa att vi var välkomna om vi ville ta en CTG kurva, men vi valde att avvakta lite till.

Värkarna fortsatte på samma sätt hela förmiddagen så vi bestämde oss för att åka till förlossningen.

Kl 12:20 kom vi in på förlossning och fick göra CTG kurva. Hjärtljuden låg på 151 ungefär.

Värkarna kom fortfarande med ca 5 minuters mellanrum.


Vi gick ut en sväng på stan i Varberg. Vi åt på McDondalds och gick på strandpromenad. Vädret var på topp!

KL16:07 Tillbaka på förlossningen för CTG kurva och undersökning. Jag var öppen ca 4 cm, men värkarna kommer glesare.

Kl17:15 lavemang för att få igång förlossningen


Kl19:50 Får bada i deras spa rum och värkarna kommer lite tätare.

Kl22:00 Åkte vi hem för att försöka sova. Barnmorskan tyckte jag skulle ta morfin för att kunna sova, men jag avböjde.

Värkarna avtog mer och mer under natten och jag fick sova lite iaf.


29/5

7:00 Värkarna kom tillbaka lite, men kom mycket glest.

10:00 Mamma följde med mig till mödravården för vanligt bm besök.

Kerstin undersökte mig och sa att jag var öppen 4-5 cm och att hon trode att jag skulle föda barn idag

Kl18:45 Värkarna kom tillbaka.

Kl 23:30 Åkte in till förlossningen igen även fast värkarna kom oregelbundet, ca 7-11 min.


30/5


Kl00:15 Fick byta om till sjukhuskläder och blev undersökt. Öppen 4 cm.

Vi vandrade runt lite i korridoren för att sätta fart på det och gjorde ny CTG kurva.

Kl02:30 Barnmorskan tog hål på fosterhinnorna och satte samtidigt på en elektrod på Elinas huvud för att kontrollera hjärtljuden bättre.


Började med lustgasen men mådde lite illa. Sänkte styrkan lite för att med en gång få höja till den högsta styrkan då värkarna blev jättestarka.

Jag hann inte nyktra till mellan varje värk, men ville inte heller vara utan lustgasen. Bm beställde EDA bedövning.


Kl04:10 Fick EDA som verkade efter bara 5 minuter. Jag kunde lägga ifrån mig lustgasen helt. Varje värk kändes bara som ett tryck neråt.


KL04:40 Öppen 6 cm. EDA:n är helt underbar. Är sjukt trött nu efter att inte ha sovit på 2 dygn. Somnar mellan värkarna ibland.
Kl05:30 Värkarna är kraftiga men jag har inte ont. Äter två smörgåsar.

Kl05:43 Öppen 8cm


Kl06:30 Läkaren kommer och tar blodprov från Elinas huvud då hennes hjärtljud går ner för mycket under värkarna. Ibland är dom nere på 60 slag/min.

Blodprovet visar att Elina mår jättebra.

Kl07:15 Personalbyte. Får pussar och kramar av bm Britta. Nya bm heter Liselott. Ökar på det värkförstärkande droppet.

Kl07:33 Öppen 9-9½cm snart dax att krysta.

Kl08:45 Krystvärkarna börjar varannan värk. Det gör inte ont, men efter ett tag fysiskt påfrestande.

Hon vill inte komma ut så läkaren kommer och sätter en sugklocka vilket känndes skönt att få hjälp. Får ett litet klipp också som inte känns.

Sugklockan lossar och bm hänger på min mage för att hon ska komma ut.

Sugklockan sätts inte igen utan Elina kommer ut när undersköterskan hänger på magen och bm leder ut henne.


Kl10:07 Elina föds fram. Vilken lättnad! Hon var lite vit i början så hon fick lite smisk på rumpan för att vakna till. Apgar 9 - 10 - 10.

Vikt: 3315g

Längd: 49cm

Huvudomfång: 34cm


Sedan ringde vi våra föräldrar och några till. Fick frukostbricka och jag fick duscha och kissa innan vi fick komma upp till BB.



Första pussen


Lyckliga föräldrar.



Sussar sött 3 dygn


Kommentarer
Postat av: Linda

Lipar...KRAM på er. Ses till helgen.

2008-06-04 @ 14:08:56
URL: http://www.terriermatte.wordpress.com
Postat av: Elin (ssk28)

Gud vad duktig du är Sandra! Jag är jätte stolt över dig!

Kram på er alla tre (7? eller hur många är ni nu?)

2008-06-04 @ 14:21:35
Postat av: blinka

Vilken fin o informerande förlossnings-berättelse du har skrivit upp.



Grymr jobbat gumman! :-)



Puss o kram på er allihop!

2008-06-04 @ 21:24:16
Postat av: Annika Lind

Ett JÄTTE grattis till er lilla Elina!!! Vilken bra förlossning du fick och såååååå jätte söt hon är!!



Lycka Till med allt!!



Maasor av kramar till Er alla tre!!



Annika

2008-06-04 @ 22:46:14
URL: http://www.nogg.se/annikaochmats
Postat av: Karolina & Ravelli

Stort grattis till er från gammla grannarna i kållered!! Gud va söt hon är! Man blir lite sugen själv nu =P

2008-06-05 @ 12:25:39
URL: http://www.ravelliokarro.se
Postat av: soulfly från fl

åh så fina bilder...måste försöka sätta mig o skriva min förlossningsberätelse,hehe en aning sen,he! måste lägga upp lite mer bilder på wille me! hoppas allt e bra med er.kramiz

2008-06-05 @ 12:35:30
Postat av: SagaBaga & Mia

Du är helt otoligt duktig Sandra! Och lilla Elina är ju helt bedårande!

Kram till er

2008-06-05 @ 20:28:41
URL: http://minisaga.zoomin.se
Postat av: Anna och Olga

Hej!

Tack för besöket på Olgas blogg..och ja...det går otroligt fort..Vincent växer så det knakar!! Vilken söt liten tjej ni fått!

Olga var också som en studsboll...hon glömde bort mellan varven att Vincent fanns och kom farande som ett jihu när hon fick syn på honom igen...också väldigt klumpig...men nu bryr hon sig inte alls..men det tog säkert 3-4 veckor innan det lugnade ner sig...och jag höll på att bli smått tokig och tänkte att det här går aldrig..men nu har Vincent kunnat sitta i babysitter på golvet till och med och Olga går fram och ger någon puss men sen är det bra..men som sagt hon är lite klumpig så jag vågar inte lita på att hon inte ska snubbla på honom...men hon är inte alls intresserad på samma sätt längre så det är jätteskönt! Så Harry lugnar sig säkert också...det verkar ta lite längre tid för Bullterrier bara....

Kram/Anna

2008-06-06 @ 11:30:41
URL: http://olgabus.blogg.se/
Postat av: teddy

OHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH vilken underbar berättelse och vilka fina bilder. Elina är verkligen en mycket vackert barn. Det är inte alla som är så där perfekta under de första timmarna :)

Du verkar ha kämpat otroligt bra som förstföderska :) Good work moomy :)

kramis

2008-11-19 @ 20:25:50
URL: http://caitlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0