v29+4

Nu går tiden fort. Magen växer och SF måttet ligger på 30 nu. Det är mitt mellan normalkurvan och överkurvan.
hjärtljudet låg på 155 och Kottens huvud var fortfarande uppåt i min mage. Hoppas den tänker vända sig snart innan det blir för trångt. Fast än på några veckor är det ingen fara!

Anders hör bebisens hjärta när han lägger örat mot magen nu! Jättekul tycker han för det kan inte jag höra. Det unnar jag honom. Han kan inte känna sparkar och annat som jag kan!
Barnmorskan lyssnade med tratt på magen och sa att det inte alls var konstigt att Anders hört så tidigt för det lät jättetydligt!

Igår hämtade vi våran nya och fina Bugaboo cameleon barnvagn. Det var nära att det blev strul, men allt ordnade sig till det bästa till slut!

Japp japp, i morgon flyttar vi till den nya lägenheten. Läääängtar!


v30
Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungefär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.

v28+5

image57

Det är jag som är barbamamma!!!

Kotten mår bra och växer (verkar det som). Nästa vecka ska vi till barnmorskan igen och lyssna och mäta. Efter det blir det tätare kontroller, varannan vecka. Det ska bli kul för på en månad mellan besöken som det varit nu hinner det hända så mycket och man undrar över saker.
Vi ska åka på förlossningsrunda till Varberg nån gång i mitten av april. Hoppas det är lika bra där som det verkar!

Glad påsk

Världens största tenta!

Hur ska jag klara detta? Om knappt två veckor ska jag ha en jättetenta på hela kroppens somatiska sjukdomar! Vem klarar att lära sig allt det på cellnivå på 7 veckor?
Vi får väl se hur det går, men annars får jag göra omtenta. Hoppas jag hinner det innan kotten kommer bara!

Dagen efter tentan ska vi dessutom flytta till den nya lägenheten! Stackars anders som får packa så mycket själv!

Hade hoppats på vår och sommar snart, men då kommer det en snöstorm. PUST


27+5 magbild

image55

Under dessa sista veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.
Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.

image56Tänk att det bor en sånhär liten människa i MIN mage!


v27+3

Här kommer lite bilder från kvällen v 27+3
image53

image54

Ser ut som en bucklig tjockis frammifrån haha! Någon som skulle gissa att jag är gravid där??

v 26+5 magbild

image52

Nu börjar det bli lite jobbigt att vara gravid...Bebisen ligger nästan bara på ena sidan och bänder sina små ben hårt upp på mitt ena revben. Det är väldigt jobbigt att sitta länge då man sjunker ihop lite. Och sitter gör jag mest hela dagarna nu när jag har denna omänskligt stora och tidskrävande kurs...pust!

Just nu spelar anders rammstein i naveln för bebisen. Den ska ju lära sig vad bra musik är tidigt! haha


morgonen vs kvällen

image49image50

Kolla in skillnaden på morgonmagen och kvällsmagen. Ska tillägga att jag inte är speciellt mätt på kvällen där=)


v 26 magbild

image46


Helt plötligt verkar magen ha blivit mindre än förra veckan. Bebisen har väl lagt sig åt ett annat håll!


RSS 2.0